Nadal czekamy na Tarczę 3.0. Obecnie prace legislacyjne prowadzone są w Senacie. Nie spodziewam się jednak rewolucji w zakresie przepisów o postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych, ponieważ patrząc na projekt ustawy przekazany przez Sejm do Senatu dostrzegam tylko dwie istotne zmiany.
Przede wszystkim ustawodawca zakłada uchylenie art. 15zzs ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, który wprowadził zawieszenie biegu terminów procesowych i sądowych na czas zagrożenia epidemiologicznego.
Terminy, których bieg został zawieszony na podstawie art. 15zzs biegną dalej, a te, których bieg na mocy tego przepisu się nie rozpoczął rozpoczynają bieg, po upływie 7 dni od dnia wejścia w życie Tarczy Antykryzysowej 3.0. Przywrócenie wcześniejszych zasad dotyczących biegu terminów procesowych i sądowych powinno znacznie wpłynąć na przyspieszenie prowadzonych przez sądy postępowań.
Po drugie, ustawodawca zakłada włączenie postępowań restrukturyzacyjnych oraz upadłościowych do katalogu spraw pilnych w rozumieniu art. 14a tej ustawy. Zgodnie z nowym brzmieniem przepisu sprawami pilnymi są sprawy o rozpoznanie wniosku restrukturyzacyjnego i sprawy prowadzone po otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego oraz sprawy o ogłoszenie upadłości oraz sprawy prowadzone po ogłoszeniu upadłości (art. 14a ust. 4 pkt. 17 i 17a). Jest to bardzo dobra zmiana, ponieważ z doświadczenia wiem, że restrukturyzacja ma sens tylko wtedy, gdy jest wprowadzona naprawdę szybko. Czas działa niestety na niekorzyść dłużnika, a przecież priorytetem w obecnej sytuacji powinna być ochrona przedsiębiorców, bo bez niej nasza gospodarka sobie nie poradzi ze skutkami epidemii koronawirusa.
Co ważne, zakwalifikowanie tych spraw do katalogu spraw pilnych będzie oznaczało, że w przypadku całkowitego zaprzestania czynności przez sąd powszechny (wskutek koronawirusa), do rozpoznawania spraw pilnych należących do jego właściwości, prezes sądu apelacyjnego, może wyznaczyć inny sąd równorzędny, położony na obszarze tej samej apelacji. Ma to zabezpieczyć przed sytuacją, w której rozpoznawanie spraw upadłościowych i restrukturyzacyjnych zostałyby z powodu epidemii wstrzymane.
Źródło: www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=FFB1A01963B2E1EFC12585580031093C
Przeczytaj także:
Tarcza antykryzysowa 2.0. – krótkie podsumowanie
Tarcza antykryzysowa – informacje dla pracodawców
Epidemia koronawirusa. Jakie kroki powinien podjąć przedsiębiorca ?
Tarcza 4.0 wprowadza uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne